Czy wiesz czemu nie powinno gotować się brokułów? Poznaj moje super foods.

Na pierwszym miejscu moich superfoods podałam BROKUŁY.

Lubiecie?

Ja uwielbiam, choć przyznam, że kiedyś  nie gościły na moim stole. Tak od około dziewięciu lat są już stałym bywalcem mojej kuchni.

Niezaprzeczalnie brokuły są jednym z najzdrowszych warzyw na świecie. Posiadają wyjątkowe właściwości i wartości odżywcze. Dzięki zawartości silnego przeciwutleniacza, sulforafanu, wykazują właściwości  antynowotworowe.  Ale żeby nie pozbawić brokułów ich wspaniałych właściwości przeciwnowotworowych, należy je odpowiednio przygotowywać. Przegotowanie brokułów pozbawia ich enzymu myrozynazy, który jest niezbędny do produkcji sulforafanu. Aby brokuły zachowały swoje cenne właściwości najlepiej je blanszować w temp. 76 st. lub gotować na parze przez 3-4 min.

Innym rozwiązaniem, które można zastosować, jest spożywanie brokułów z innymi produktami zawierającymi myrozynazę do których należą: rzodkiewka, rukola i inne surowe warzywa kapustne. Również łączenie brokułów z pomidorami wzmacnia ich działanie przeciwnowotworowe.

Natomiast mrożone brokuły nie mają działania antyrakowego, ponieważ zamrożone nie zachowują zdolności wytwarzania sulforafanu.

Osobiście bardzo cieszy mnie informacja, że brokuły są dobre na mocne stawy. Dzięki dużej zawartości wit. C, wzmacniają i wpływają na elastyczność  stawów.

Brokuły mają niski indeks glikemiczny IG = 15, są zatem doskonałym składnikiem diety diabetyków. Dzięki zawartości chromu zapewniają utrzymanie właściwego poziomu cukru we krwi.

Brokuły mają również działanie przeciwzapalne, zwalczają bakterię Helicobakter pyroli i w ten sposób zapobiegają wrzodom żołądka.

Te zielone jarzyny są bogactwem potasu, dzięki czemu krew w naczyniach krąży swobodniej a naczynia są bardziej drożne. Dlatego też mówi się, że  zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu.

Kolejną cenną zaletą jest to że brokuły są niskokaloryczne, 100 g to tylko 35 kcal, zawierają błonnik tak ważny w procesie odchudzania.

I co teraz sądzisz? Zmienisz zdanie na temat brokułów? Zaczniesz wprowadzać je do swojego menu?

Natura wie co dla nas dobre :-)

Chciałam zaproponować Wam sałatkę z użyciem super foods. Sałatkę nazwałam DARY NATURY.

Taka sałatka po sezonie zimowym dostarczy nam obfitej porcji witamin, minerałów i błonnika.

Składniki:

4 łyżki stołowe komosy ryżowej (quinoa), gotowanej przez 10-12 min. wymieszanej, następnie ostudzonej,

100 g różyczek brokułów blanszowanych w temp. 76 st. C lub gotowanych na parze max. 5 min., osączonych i ochłodzonych w zimnej wodzie,

100 g fasoli szparagowej (żółtej lub zielonej) blanszowanej i schłodzonej, pokrojonej w 3 cm odcinki,

100 g liści rukoli

100 g liści młodego szpinaku

½ cienko pokrojonej czerwonej cebuli

2 grubo pokrojone dojrzałe pomidory lub kilka pomidorków truskawkowych

Garść kiełków lucerny lub innych

Dressing

Sok z cytryny

1 łyżka stołowa dobrej oliwy z oliwek lub olej z avocado

Pieprz i sól

 

Dodatki

dużo posiekanej mięty i natki pietruszki

cząstki cytryny

1 łyżka stołowa ziaren sezamu i pestek dyni, lekko prażonych

Przygotowanie:

Zmieszaj ochłodzoną komosę z pozostałymi składnikami sałatki. Okraś cytryną i oliwą, dopraw.

Sałatke podawaj z posiekanymi przyprawami ziołowymi, cząstkami cytryny

Jeśli chcesz, aby danie było bardziej pożywne możesz dodać ser feta lub tofu.

SMACZNEGO!

10 komentarzy do “Czy wiesz czemu nie powinno gotować się brokułów? Poznaj moje super foods.

  1. ja lubię krótko gotowane i koniecznie w sałatkach, a polecam domowy wyrób serów np. feta, oscypek, camembert i inne lub cydr, miód i winko

  2. Jak miło, że zainteresowałam Was tematem :-) Jutro kolejny wpis o moich superfoods :-) Zapraszam do mnie częściej :-) Pozdrawiam wiosennie! :-)

  3. W moim przypadku, brokuły również nieustannie pojawiają się w jadłospisie, na przemian z zieloną fasolą. Głównie stosuję jako dodatek do ostatniego posiłku w ciągu dnia, kiedy to nie mam węgli.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>